Chcąc zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, należy pomyśleć o optymalizacji strony pod wyszukiwarkę. By znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, należy przeprowadzić skuteczne SEO. Składa się ono z 3 aspektów: optymalizacji kodu strony, pozycjonowania na stronie oraz pozycjonowania poza nią. Jednym z działań SEO poza strona jest link building.
Czym jest link building?
Link building to pozyskiwanie odnośników z zewnętrznych stron internetowych do konkretnej strony. Z pomocą linków użytkownicy są w stanie przemieszczać się między różnymi stronami w internecie. Wyszukiwarki indeksują sieć dzięki linkom.
Znaczenie linków dla wyszukiwarek
Wyszukiwarki analizują strony internetowe, wyodrębniają ich zawartość i dodają do swoich indeksów. Jest to metoda, która pozwala wyszukiwarkom ocenić, czy strona jest wartościowa. Jeśli jest, to uzyskuje wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania dla odpowiednich słów kluczowych.
Warto wiedzieć, że podczas takiej analizy wyszukiwarka nie sprawdza tylko treści na stronie, ale również ilość linków prowadzących do niej z zewnętrznych stron. Jeśli chodzi o liczbę linków, nie powinno się z nią przesadzać, dużo ważniejsze jest skupienie się na ich jakości.
Link building- działania marketingowe
Nie zawsze jest tak, że musimy dążyć do uzyskania linków. Są sytuacje, gdy pojawiają się one naturalnie. Gdy dana strona ma innowacyjne produkty, których nigdzie indziej się nie znajdzie, ciekawe treści, które rozwiązują problemu lub pozwalają zdobyć nowe umiejętności, takie linki pojawią się same bez ingerencji właściciela danej strony. Po prostu ludzie korzystający z takich treści czy produktów sami będą odsyłać na taką stron, gdy będą zadowoleni.
Wprowadzenie na rynek innowacyjnego produktu czy opublikowanie świetnego poradnika nie są nastawione na pozyskanie linków, to jednak są tego konsekwencją. W związku z tym warto budowanie linków rozważać w kontekście wszelkich działań firmy, a nie jako odrębną kategorię.
Linki wewnętrzne
To rodzaj linków, które prowadzą do podstron w obrębie danej strony. Pomaga to nawigować po danej witrynie. Podnosi pozycję w wyszukiwarce. Posiadanie zarówno linków zewnętrznych, jak i wewnętrznych sprawia, że ogólny profil linków jest bardziej zróżnicowany. Linki wewnętrzne nie są w taki sam sposób oceniane przez Google jak linki zewnętrzne. Jednak pomagają Google zrozumieć strukturę danej witryny, co może pomóc SEO.
Przeczytaj o Pozycjonowanie on- site oraz off- site
Linki wysokiej jakości- jak je zdobyć?
Link linkowi nierówny. W zależności od tego, z jakiej strony link prowadzi, jego wartość będzie inna. Ważne jest, by upewnić się, że strona ma wysokie wskaźniki SEO. Niektóre linki mogą wręcz zaszkodzić, dlatego należy zachować ostrożność. Witryna z wysokim wskaźnikiem SEO powinna mieć wysoki autorytet, niski wskaźnik spamu, tworzyć duży ruch na stronie, mieć zbliżoną tematykę do strony, do której link kieruje, mieć wartościowy profil linków.
Pozyskiwanie linków
Linki można pozyskać z pomocą:
- Wpisów gościnnych/artykułów sponsorowanych
Jest to efektywny sposób budowania pozycji w wyszukiwarce. Publikujemy na blogach/ portalach internetowych związanych z naszą branżą. W takich wpisach zamieszczamy linki kierujące na daną stronę. Z właścicielem strony uzgodnić należy, czy zrobi to za opłatą, czy możemy na zasadzie wymiany linkami. Umieszczanie linków na blogach pozwala budować wizerunek marki oraz pozyskiwać nowych użytkowników danej strony.
- Wpisów na social mediach
W obecnych czasach social media są niezwykle popularne. Dlatego chcąc rozkręcić swój biznes, warto rozważyć współpracę lub otworzenie swojego konta na jakiś social mediach. Pomoże dotrzeć to do większej ilości użytkowników.
- Katalogów stron
Kiedyś cieszyły się znacznie większą popularnością. Były o strony tworzone w celu gromadzenia linków z podziałem na różne kategorie tematyczne. Gdy zdecydujemy się na tę metodę, należy zrobić to w przemyślany sposób. Obecnie nie ma wielu wartościowych katalogów, dlatego trzeba dobrze rozważyć swój wybór.
- Komentarzy na forach/blogach
Takie linki zazwyczaj nie niosą mocy witryny odsyłającej, ale wciąż napędzają ruch na stronie. Poza tym dzięki temu zwiększa się ilość linków kierujących do naszej strony. Pomaga to zróżnicować profil lików strony. Co jest korzystne, ponieważ poprawia to pozycje w wynikach wyszukiwania.
Przeczytaj o Jak zbudować zaplecze SEO?
Pozycjonowanie lokalne
Gdy zaczynamy dopiero swój biznes, warto zainteresować się pozycjonowaniem lokalnym. Jest to metoda, z pomocą której dociera się do klientów w okolicy danego biznesu. W pozycjonowaniu lokalnym dobrze jest stworzyć wizytówkę swojej firmy w Google Maps. Wiele zapytań kierowanych do wyszukiwarek uwzględnia jakąś lokalizację, dlatego warto się zainteresować tym pojęciem i wprowadzeniem tego rozwiązania do swojego biznesu.
Linki dofollow/ nofollow
Linki dofollow to odsyłacze, które przekazują część wartości strony odsyłającej, na którą kierują. Linki nofollow to odnośniki, które kierują na inne strony lub podstrony, ale nie oddają mocy strony odsyłającej.
Warto zaznaczyć, że istnieją również linki z atrybutem sponsored i ugc. Ten pierwszy atrybut używa się dla linków płatnych lub reklam. Drugie, gdy linki są treściami generowanymi dla użytkowników.
Podsumowanie
Samo pojęcie link buildingu nie jest zbyt skomplikowane, ale jego zastosowanie w praktyce może być trudne. Gdy chcemy zrobić to w sposób efektywny, musimy poświęcić dużo czasu oraz przeznaczyć odpowiedni budżet. Na pewno istotną rzeczą przy link buildingu jest upewnienie się, że linki pochodzą z wartościowych stron. Przy czym nie możemy zaniedbać naszej strony w międzyczasie. Warto zadbać by posiadała wartościowe treści i była przejrzyście skonstruowana. Link building może podnieść naszą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale zależy opracować odpowiednią strategię, by to osiągnąć.